SZLAKIEM DUCHOWEJ ODNOWY

obraz We wtorek 4 czerwca 2019r. odbyła się rocznicowa pielgrzymka czwartoklasistów ze szkół podstawowych z Igołomi, Tropiszowa i Glewca do Sandomierza. Organizatorami tej wycieczki byli ksiądz Damian Kuchta i siostra Elzbieta Stopa, natomiast opiekunami wspomagającymi Marzena Sibiga i Tomasz Migdał.

O godzinie 7:30 z parkingu kościelnego w Igołomi z Bożym błogosławieństwem udaliśmy się drogą królewską do miasta siedmiu wzgórz. W czasie podróży ks. Damian niezwykle barwnie opowiadał owiane tajemnicą historie tego średniowiecznego grodu. Szczególnie mocno eksponował zasługi bohaterów i miłosierdzie świętych.

O godzinie 10:00 w atmosferze duchowej radości dotarliśmy na miejsce. Pierwsze kroki skierowaliśmy do kościoła św. Jakuba - najstarszej budowli sakralnej w Polsce. Tam przed cudownym obrazem Matki Bożej Różańcowej modliliśmy się i wypraszaliśmy potrzebne nam łaski podczas mszy świętej celebrowanej przez księdza Damiana.

Podbudowani duchowo, ale osłabieni fizycznie maszerowaliśmy w zawrotnym tempie do restauracji ,,Pod ciżemką", gdzie delektowaliśmy się przepysznym obiadem i szklanką kompotu. Tak wzmocnieni przemieściliśmy się do krainy lodowych rozkoszy, by się nieco ochłodzić w czasie piekielnego upału.

Potem ,siedząc na ławeczkach sandomierskiego Rynku ,podziwialiśmy ratusz. Po ochłodzeniu i częściowym ostudzeniu emocji obraliśmy azymut na Bramę Opatowską. Gdy dostaliśmy się na wieżę, byliśmy pod wrażeniem uroku rozległej panoramy sandomierskich okolic. Zaczęliśmy wskazywać nowo poznane miejsca i wtem. rozpętała się burza, więc lotem błyskawicy musieliśmy pokonywać drewniane stopnie starej baszty.

Schronienie przed deszczem szybko znaleźliśmy w gościnnym domu ojca Mateusza. Tu można było spokojnie odpocząć ,zaprzyjaźnić się z bohaterami znanego serialu, porozmawiać z nimi w formie monologu ,zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia z Waldkiem, Natalką, Mietkiem, Możejką oraz z samym proboszczem Mateuszem, a nawet trafić do więziennej celi. Urzeczeni dobrocią domowników ze łzami w oczach musieliśmy się pożegnać. Za progiem zza chmur znowu wesoło uśmiechało się do nas rozpromienione słońce.

Następnie odwiedziliśmy mieszczącą się nieopodal zbrojownię. Tam przenieśliśmy się w inny wymiar. Epoka średniowiecza zarówno uczniom jak i opiekunom wyjątkowo przypadła do gustu. Wszyscy nagle chcieli zostać rycerzami, wkładali ciężkie zbroje i w pełnym rynsztunku odważnie stawali do groźnych pojedynków.

Po tych zmaganiach z trudem powróciliśmy do normalności i, aby nie zapomnieć o wiekach średnich ,okupowaliśmy stragany, kupując na nich stosowne do tamtych czasów rekwizyty.
Na koniec odbył się rejs statkiem po Wiśle. Płynąc, podziwialiśmy porośnięte zielenią pełne dzikiego ptactwa nadwiślańskie brzegi, sandomierskie zabytki majestatycznie prezentujące się na malowniczym wzgórzu oraz Góry Pieprzowe.

O godzinie 17:00 pełni mocnych wrażeń z ciężkim bagażem wiedzy o tym pięknym mieście i niewątpliwe z bólem serca wyruszyliśmy w drogę powrotną. W autobusie podczas konkursu nt. Sandomierza sowicie nagradzanego słodkościami można się było wykazać wiadomościami przyswojonymi w trakcie zwiedzania. Wszyscy uczniowie chętnie wzięli w nim udział.

W atmosferze duchowej odnowy o godzinie 19:00 dotarliśmy wzmocnieni wiarą do Igołomi, gdzie stęsknieni rodzice odebrali swoje pociechy. Ta wycieczka była niezwykła ,toteż na zawsze pozostanie w naszej pamięci! To wiara naszych przodków tak głęboko wrosła nam w serca.

Maria Sibiga

Gminne Centrum Edukacji w Igołomi
(Przedszkole Samorządowe Misia Uszatka, Szkoła Podstawowa, Gimnazjum)